آیا درب ضد سرقت واقعا ضد سرقت است؟

میزان ضد سرقت بودن دربهای ضد سرقت چقدر است؟

همه‌ی ما میدانیم که واژه‌ها و کلمات برای رد و بدل کردن اطلاعات در بین انسانها ابداع شده‌اند. ما از کلمات استفاده می‌کنیم تا بتوانیم منظور خودمان را بهتر به دیگران برسانیم. اما متاسفانه استفاده از اصطلاح ” درب ضد سرقت ” در بسیاری مواقع باعث شده که خریداران و فعالان بازار در مورد این نوع از دربها به اشتباه بیافتند. همواره این پرسش از طرف خریدارن مطرح است که آیا درب ضد سرقت واقعا ضد سرقت است؟

این نوع دربهایی که ما در ایران به عنوان درب ضدسرقت می‌شناسیم، در بازارهای بین‌المللی با عنوان security door شناخته ‌می‌شوند.

security door را می‌توان درب ایمنی ترجمه کرد. و طبیعتا انتظاراتی که ” درب ایمنی ” در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند، با انتظارات ایجاد شده بعد از شنیدن اصطلاح ” درب ضد سرقت ” بسیار متفاوت است. ما معمولا بعد از شنیدن اصطلاح درب ضد سرقت ، این انتظار در ذهنمان ایجاد می‌شود که سارقین قادر به باز کردن این درب نیستند. و این درب می‌تواند بطور کامل محل زندگی یا محل کار ما را نسبت به سرقت بیمه کند. درحالیکه چنین چیزی صحت ندراد. و هیچ فروشنده‌ی حرفه‌ای و کاربلد هم چنین ادعایی را مطرح نمی‌کند و چنین تضمینی به خریدار نمی‌دهد.

آیا با این اوصاف، استفاده از این نوع دربها فایده‌ ندارد؟

اگر دربهای ضد سرقت موجود در بازار را با این امید خریداری کنید که تحت هیچ شرایطی قابل نفوذ و بازشدن توسط سارقین نیستند، ممکن است یک روز نا امید شوید. می‌توان گفت یکی از معایب درب ضد سرقت ، نام و عنوان آن است که انتظار کاذب برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

بهترین محل برای استفاده از این دربها، در مجتمع‌های مسکونی و اداری آپارتمانی است. جایی که تعداد واحد‌های ساختمان بیشتر از یک عدد باشد. به این دلیل که سارقین برای باز کردن این درب، به دو پیش‌شرط نیاز دارند. آنها یا باید وقت زیادی داشته باشند. و یا با ایجاد سر و صدای زیاد در مدت کوتاهتری اقدام به باز کردن درب ضد سرقت کنند. این دو پیش‌شرط، معمولا در ساختمانهای ویلایی تا حدود زیادی در اختیار سارقین قرار می‌گیرد. ولی در مجتمع‌های آپارتمانی کمتر پیش می‌آید که چنین شرایطی برای سارقین فراهم باشد.

شکستن و باز کردن درب ضد سرقت توسط سارقین

دربهای ضد سرقت بسیار ایمن‌تر از دربهای چوبی معمولی هستند.

از آنجایی که ایمنی این نوع دربهای ضد سرقت از دربهای معمولی و چوبی بسیار بالاتر است. اگر انواع باکیفیت درب ضد سرقت تهیه و نصب شود، تا حدود زیادی می‌تواند خیال ساکنین در آپارتمان را از لحاظ ایمنی درب ورودی آسوده کند. اما همچنان باید این نکته را مدنظر داشته باشید، که این دربها بطور کامل ضدسرقت نیستند. و ضدسرقت فقط یک اصطلاح تجاری است که برای این محصول به کار می‌رود. و لازم است که موارد احتیاطی بیشتری را برای ناکام گذاشتن سارقین رعایت بفرمائید.

ذکر سه نکته‌ی ضروری در باره ایمنی درب ضد سرقت:

  • ساخت کلید درب ضد سرقت ایرانی کار ساده‌ایست. همه‌ی کلیدسازهای شهر از عهده‌ی آن به راحتی بر می‌آیند. مراقب باشید کلیدهای درب ورودی خانه‌ی شما دست افراد مورد اعتماد باشد. اگر قبل از شما فرد دیگری در آپارتمان ساکن بوده و از آن کلیدها استفاده می‌کرده بهتر است سیلندر (توپی) قفل را تعویض کنید.
  • زبانه درب ضد سرقت ( یا همان زبانه‌های قفل درب ضد سرقت) در ایمنی درب نقش بالایی دارند. بهتر از از قفلهایی معتبر با گارانتی استفاده کنید که خیالتان از قوی بودن زبانه‌ها راحت باشد.
  • یکی از راههای بالا بردن ایمنی درب ورودی استفاده از قفل اتوماتیک درب ضد سرقت است. هرچند قیمت بسیار بالای این نوع قفلها آنرا در زمره‌ی یراق آلات لوکس درب قرار می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *