چوب ترمو (ترمووود) چیست؟

چوب ترمو چیست و چگونه تولید می‌شود؟

چوب ترمو ، یا همان ترمووود بر اثر اجرای عملیات حرارتی روی الوار چوب تولید می‌شود. در ایران، اغلب از چوب نراد روس برای تولید ترمووود استفاده می‌شود. در اثر عملیات حرارتی خواص چوب را بهبود می‌بخشد و آن را در برابر پوسیدگی و فرسودگی مقاوم‌تر می‌کند. همچنین، به دلیل اینکه این نوع چوب بر اثر حرارت بطور کامل خشک و بدون آب می‌شود، مشکل تابیدگی و پیچش که معمولا در الوارها و تخته‌های چوب روسی دیده میشود را ندارد.

موارد استفاده از چوب ترمو

چوبهای ترمو، کاربردهای زیادی در صنایع مبلمان، دکوراسیون داخلی ساختمانها، و همچنین نمای ساختمان دارد. در صنعت تولید درب نیز از انواع چوب ترمو بسیار استفاده می‌شود. بویژه برای دربهایی که در فضای بیرونی ساختمان، و در معرض برف و باران، و یا افتاب شدید قرار دارند، یکی از بهترین گزینه‌ها دربهایی با روکش چو ترمو است. هرچند دربهای ضد سرقت ترمو به دلیل ظاهر طبیعی و در عین حال مدرن که دارند، به عنوان درب ورودی آپارتمان نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع چوب ترمووود از نظر گونه‌ی چوب:

به طور کلی ترموود از نظر گونه چوبی که در فرایند تولید استفاده می‌شود به دو دسته تقسیم می‌شود: به ترموودی که از چوب درختان پهن برگ مانند زبان گنجشک تهیه می‌شود، ترموود با چوب سخت گفته می‌شود. و به ترموودی که با چوب درختان سوزنی برگ مانند کاج تهیه می‌شود، ترموود با چوب نرم گفته می‌شود. از گونه نرم این محصول بیشتر برای نمای ساختمان و دیوارها استفاده می‌شود. اما ترموودی که از چوب سخت تهیه شده برای مکان‌هایی که نیاز به مقاومت بیشتر دارند مناسب است.

انواع ترمووود از نظر پروفیل:

چوب ترموود به صورت پروفیل‌های 3 تا 6 متری در بازار در دسترس مصرف‌کننده است. این پروفیل‌ها به دو صورت شیاردار و بدون شیار تولید می‌شوند که هر کدام از آنها نیز کاربرد ویژه‌ای دارند. اما به طور کلی انواع ترموود از نظر پروفیل عبارتند از:
۱) پروفیل کف یا همان Deck که به دلیل وجود شیار، مناسب فضاهایی مانند کنار استخرها و حیاط است و به عنوان کف‌پوش استفاده می‌شود.
۲) پروفیل چهارتراش ساده یا همان SHP که کاربردهای متفاوتی دارد و هم برای فضای خارجی و هم داخلی مناسب است.
۳) پروفیل‌های لمبه یا همان UTV و UTS دارای قفل و زبانه هستند و به دلیل اتصال خشکی که ایجاد می‌کنند، بیشتر برای نمای ساختمان کاربرد دارند.

انواع ترمووود از نظر تولید:

آنچه کیفیت محصولی مانند ترمود را تعیین می‌کند، نوع چوبی است که در فرایند ساخت استفاده می‌شود. انواع چوب ترموود از نظر تولید طبق استانداردهای فرآوری، به دو دسته ترمو-اس و ترمو-دی تقسیم می‌شود.
کلمه اس در ترمو-اس به ثبات و پایداری محصول اشاره می‌کند. برای تولید این نوع چوب ترموود، ماده اولیه تا 180 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند. این روند باعث مقاوم شدن محصول نهایی می‌شود. ثبات نسبی در ابعاد و دیگر ویژگی‌های مثبت ترمو-اس، این محصول را برای کاربرد در فضاهای داخلی مناسب می‌کند.

از طرف دیگر، کلمه دی در ترمو-دی به معنی دوام است. برای تولید ترمو-دی چوب تا 220 درجه سانتی‌گراد دما می‌بیند و همین موضوع سبب می‌شود که محصول نهایی در شرایط آب‌وهوایی گوناگون استقامت کافی را داشته باشد. این ویژگی، ترمود- دی را برای استفاده در مکان‌های باز مهیا می‌کند.

انواع چوب ترموود از لحاظ فنی:

تفاوت‌های ساختاری و تفاوت‌هایی که در فرآیند تولید وجود دارد می‌تواند از لحاظ فنی، محصولات متفاوتی را تولید کند. به عنوان مثال، همانطور که در بالا اشاره کردیم، میزان حرارتی که در پروسه تولید استفاده می‌شود منجر به خروجی‌های متفاوتی خواهد شد. این تفاوت‌ها، تعیین‌کننده ویژگی‌های فنی گوناگون در ترموود هستند.

برای مطالعه‌ی بیشتر میتوانید به این لینک بروید +

انواع ترمووود بر اساس نوع چوب:

همانطور که گفتیم، ترموود را می‌توان هم از چوب‌هایی که جنس نرم دارند و هم از چوب‌هایی که سفت و سخت هستند تولید کرد. درختانی مانند سرو، صنوبر و کاج چوب‌های نرمی دارند و برای تولید ترموودهای نرم مناسب هستند. به این گونه از درختان معمولا درختان سوزنی برگ گفته می‌شود. محصولی که با این چوب‌ها به دست می‌آید، نسبت به ترموود ساخته شده از چوب‌های سخت کمی ضعیف‌تر و شکننده‌تر است و چگالی کمتری دارد. سبکی و قیمت پایین این نوع ترموود، استفاده از آنها در نمای ساختمان را توجیه‌پذیر می‌کند. البته این نکته را باید در نظر گرفت که حتما باید برای کاربرد آنها در نما از روش‌های مقاوم‌سازی نیز استفاده کرد تا عمر مفید نما افزایش پیدا کند.

تروموودهایی که با استفاده از چوب درختان پهن برگ ساخته می‌شوند، نسبت به ترموهای نرم، مقاوم‌تر هستند و در صنعت ساختمان‌سازی طرفداران بیشتری دارند. چوب درخت گردو، صنوبر، بلوط، افرا، ماهون، گیلاس، راش و زبان گنجشک برای تولید این محصول بسیار ایده‌آل محسوب می‌شوند. اگر نمای ساختمان شما، طرح ویژه‌ای دارد که مقاومت ترمو در آن حرف اول را می‌زند، توصیه می‌کنیم که از چوب ترموود سخت به عنوان نمای ترموود استفاده کنید. این محصول برای استفاده از نما مناسب‌تر است و دوام بیشتری دارد.

برای تهیه این مطلب از این منبع استفاده شده است +

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *