آیا استاندارد مشخصی برای ایمنی درب ضدسرقت وجود دارد؟

از کجا بدانیم درب ضدسرقت دارای استاندارد های ایمنی لازم هست یا خیر؟

همانطور که قبلا در این مطلب با عنوان آیا درب ضدسرقت واقعا ضد سرقت است؟ نوشتیم، این محصول بطور کامل نمی‌تواند جلوی سارقین را بگیرد. و مزیت آن نسبت به سایر محصولات مشابه این است که از ایمنی بالاتری برخوردار است. و باز کردن آن در اغلب مواقع مستلزم صرف وقت بیشتر و یا ایجاد سر و صدای زیاد است. اما سوالی که معمولا از ما پرسیده می شود این است که ایمنی این دربها چقدر است؟ یا چند درصد ایمنی ایجاد می کنند؟ یا تا چه مدت جلوی ورود سارقین را می گیرند؟ یا اصولا استاندارد مشخصی برای سنجش ایمنی درب ضد سرقت وجود دارد؟

پاسخ به این سوالات تقریبا غیرممکن است. چون ما در رابطه با مسئله‌ی سرقت با تعدادی پارامتر ثابت که در هربار تست نتایج ثابتی ایجاد کنند مواجه نیستیم.

بعنوان مثال، هروقت صحبت از درب ضد حریق می شود، می توانیم در یک آزمایشگاه استاندارد میزان مقاومت درب در مقابل حریق را بسنجیم. یا وقتی در مورد ضدآب بودن نوعی روکش درب صحبت می کنیم، می توانیم مقاومت آن روکش در مقابل میزان مختلفی از رطوبت را بسنجیم. موارد مشابه زیادی در خصوص مقاومت در برابر ضربه، فشار، اسید و غیره وجود دارد که در یک آزمایشگاه قابل سنجش هستند. اما در خصوص میزان ایمن بودن درب ضد سرقت نمی توان با قطعیت نتایج را به عدد و رقم تبدیل کرد. و به یک استاندارد مشخص برای ایمنی درب ضد سرقت دست پیدا کرد.

درب ضد حریق در حال تست در آزمایشگاه

برخی پارامترها مثل مقاومت درب در برابر آتش در محیط آزمایشگاهی قابل اندازه‌گیری است. اما میزان مقاومت درب در برابر تلاش سارقین را نمیتوان بطور دقیق آزمایش، و آن را به یک استاندارد برای تشخیص ایمنی درب ضد سرقت کرد.

پارامترهای مختلفی در میزان ایمنی درب ضد سرقت تاثیر دارد. از قبیل مهارت سارقین، تعداد آنها، ابزارهایی که در اختیار دارند، موقعیت مکانی ساختمان که چقدر سایرین متوجه سر و صدای ناشی از تخریب و برشکاری می شوند، و مدت زمانی که سارقین برای باز کردن درب در اختیار دارند، همه عواملی هستند که در تعیین میزان اطمینان به ایمنی درب ضدسرقت نقش دارند.

به همین دلایل نمی توان برای درب ضد سرقت یک استاندارد خاص تعیین کرد. اما با این وجود نقاطی در درب ورودی ساختمان هست که چنانچه نسبت به تقویت آنها اقدام شود، می تواند ایمنی درب ضد سرقت را تا حدود زیادی بالا ببرد. در یک مطلب مجزا با عنوان نقاط آسیب پذیر درب ورودی به این موضوع بیشتر پرداخته‌ایم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *